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moomplay

2009년부터 현재까지 작업과정 속의 생각, 경험, 이론 등을 작품활동의 중요 키워드(언어, 몸, 시각, 관객, 공간)로 나누어 정리해 나가는 글 모음들 입니다.
내용에 관한 의견 등 함께 나누고 싶으신 부분이 있으시다면 moomplayofficial@gmail.com으로 연락 주셔도 좋습니다.
Divided by the 5 keywords (Language, Body, Sight, Audience, Space) of Moomplay, these are archived pages for rumination of ideas, theories and processes undertaken through various projects since 2009. Please feel free to reach out to us at moomplayofficial@gmail.com to discuss. Opinions, commentary and feedback are always welcomed and appreciated.

글쓴이. 김이슬
Writer. Director of Moomplay, Esl Kim
이게아닐지도 I might be wrong

PROJECT/PERFORMANCE

 

 

2020년 9월 26일, 광주 국립 아시아 문화 전당 Asia Culture Center, Gwangju 

 

이게 아닐지도 I might be wrong 

 

‘본다’라는 행위에서 인지로 이어질 때(의식적이든 무의식적이든) 선택들을 통해 이루어진다고 가정하였을 때 그 선택들이 개인적으로 또는 공동적으로 어떻게, 무엇이, 왜 같고 다를까 하는 궁금증에서 이번 작업이 시작되었다. 사전 리서치였던 온라인 설문조사를 통해서 그 방향성이 조금 더 좁혀졌다. 아주 광범위한 형태의 보는 것, 들은 것, 아는 것, 맞는 것에 관한 설문을 진행하면서 자연스럽게 모이는 답변들에 집중했다. 흥미롭게도 그 공통의 답변들이 10년간 이끌어온 주제 ‘보이는 것, 보이지 않는 것’과 만나면서 ‘주제-안무’의 순서가 뒤집힌 안무 방법을 시도해보기로 한다. 나의 몸과 움직임을 대상화하고, 이 대상에 대한 공통의 시선을 가지고 주제를 새롭게 찾는다.

 

안무 · 출연 / 김이슬

영상 / 김태완

그래픽 디자인 / 오하늬

 

The Idea for this work began with an inquiry into similarities and differences in personal and collective choices, under the assumption that the act of 'seeing' results in perception by choice, conscious or unconscious. An online survey conducted as part of preliminary research helped narrow down directions. The survey included questions about what we see, what we have heard, what we know, and what is right in a broad sense, and Kim focused on overlaps in the answers collected. The artist combined the common denominators with "the seen and the unseen", a theme she has been exploring for a decade, to take an inverse approach to choreography. The order of selecting the theme and then creating moves that represent it has now been reversed. Kim seeks to first objectify her body and movements and uses shared perceptions between these objects to find a new theme. 

 

 

*인터뷰 영상

아시아문화전당 유튜브 https://youtu.be/tRjFvPlK0xg

* 온라인 리서치 영상 

뭄플레이 유튜브 youtu.be/uhIv0SkmQMY

 

 

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단체소개

뭄플레이MOOMPLAY는 공연예술가 김이슬이 다년간의 창작 작업 이 후 정립된 그녀의 공연예술 철학을 여러 분야의 예술가들 및 대중과 함께 더 심도있는 실험, 실천, 실연 하기 위하여 2019년 창단한 공연예술단체이다. MOOMPLAY의 MOOM은 그녀의 리서치의 중심에 있는 몸MOM 과 눈NOON을 소리나는 데로 알파벳으로 표기하고 결합한 형태로, PLAY는 놀이를 뜻하며, 놀이를 통한 실험과 창작을 가장 큰 지향점으로 두는 그녀의 철학을 담았다. 뭄플레이MOOMPLAY는 여러 공간 속에서 다양한 형태로 존재하는 몸과 눈에 대한 연구를 통해 시감각적인 융합공연을 지향하며, 장르 및 대상의 경계를 확장시키는 워크샵 및 연구활동을 기획하고자 한다.

MOOMPLAY is an experimental performance group founded by Esl Kim in2019. The moniker, MOOMPLAY was derived from the Korean word 몸mom; meaning body and 눈noon meaning eye(sight). Through observation, investigation, experimentation and exploration, MOOMPLAY seeks to playfully and inquisitively utilize body, sight, mind and consciousness for the purpose expanding perspectives.

김이슬

김이슬은 움직이는 공연예술가로서, 공간, 관계, 언어 그리고 몸을 대상으로 리서치를 한다. 크게는, 보이거나 보이지 않는 것들에 대해 탐구하며 매 작품 이에 관한 소주제를 다루어 다각도로 풀어나가고자 한다. 경험을 통한 연구를 추구하여 이를 위해 다양한 공간, 도시 등을 돌며 활동하고 있다. 국립 아시아문화전당 안무가랩, 서울문화재단 창작활동지원, 한국예술창작아카데미 차세대열전, 영국 더플레이스 Touchwood, 국립현대무용단 안무랩, 생생페스티벌, PADAF 페스티벌, 안산국제거리극축제, 신인데뷔전 등에서 안무작을 발표한 바 있으며, 거리나 갤러리 같은 공공간에서의 작업과 다른 단체 · 아티스트와의 협업도 활발하게 하고 있다. 국내 여러 안무가들의 작품 뿐 아니라 미국, 캐나다, 오스트리아, 브라질, 프랑스, 독일, 멕시코 등에서도 무용수로 공연해 왔다.

Choreographer, Artistic Director and founder of the creative group MOOMPLAY, Esl Kim has a diverse performance and dance background; ranging from street to modern. Over the past 13 years she has worked with numerous local and international choreographers with many differing body movement methodologies; Marcos Morau(Spain), Ben J. Riepe(Germany), Ismael Ivo(Brazil), Hiroaki Umeda(Japan), Rosie Herrera(United States), Sarah Doucet(Canada), Jinyeob Cha(Korea), to name a few. Living and traveling in several foreign countries with various cultures has allowed her develop her abilities while expanding her artistic perspectives. The primary theme of her work over the last 8 years has been focused on perception; particularly the limits of sight and understanding through the relationship of words and movements as well as the blurring of space and boundaries between spectator and performer. Works based on this theme have been presented since 2014; at the Korea National Contemporary Dance Company's 'CHOREO LAB', Asia Culture Center' 'Choreographer's LAB, PADAF, Ansan International Street Arts Festival and numerous projects and residencies; Ottawa Dance Directive- Ottawa (2021), Choreodrome-London(2018),K3-Hamburg(2017).